סיכום קדנציה 2020-2024

קהילת רוגבי ישראל יקרה,

לפני 4 שנים, ביוני 2020 נכנסתי לתפקידי כיו"ר האיגוד. עברנו תקופה לא פשוטה עם קורונה ומלחמה כשבדרך אנו לעיתים נאבקים לשרוד ולעיתים בונים ומפתחים דברים חדשים.

עם כניסתי לתפקיד, מעבר לפעילות השוטפת של האיגוד (ליגות, פיתוח נוער, נבחרות וכו') שמתי לנגד עיני 2 מטרות עיקריות:

  1. 1. הסדרת ההתנהלות הארגונית
  2. 2. בניית קהילה תומכת בארץ ובעולם

תחת הכותרת של הסדרת התנהלות שינינו את מבנה ההנהלה כך שתכלול מעורבות של כמה שיותר מועדונים (יש 10 חברי הנהלה שבאים מ-8 מועדונים שונים), החלפנו רואה חשבון למשרד BDO והסדרנו נהלים שונים – נוהל הצעות מחיר ותשלומים, גיוס עובדים דרך ועדת איתור ועוד.

בניית קהילה היוותה אתגר גדול יותר אולם גם כאן אני שמח לשתף בהישגים הכוללים גיוסי תרומות, הקמת תל-אביב היט והליגה האזורית שפעלה לראשונה ב-2024.

חברי ההנהלה ועובדי האיגוד פעלו ופועלים לקדם גם את שאר כלל פעילויות האיגוד השוטפות:

  • הפעלת ליגות סדירה (ככל האפשר…) – גברים, נשים ונוער
  • פיתוח וקידום נוער להגדלת בסיס הפירמידה
  • הפעלת נבחרות ישראל השונות
  • פיתוח מקצועי של מדריכים, מאמנים, שופטים ושחקנים
  • התנהלות כספית שקולה, אחראית ומבוקרת

בהסתכלות קדימה ל-4 השנים הבאות בכוונתנו להמשיך את העשייה בתקווה ליותר וודאות ופחות אסונות טבע/מלחמות/מגפות…

יש לנו צוות עובדים מקצועי, הנהלה מעורבת ופעילה ורבים מכם חברים בוועדות השונות. בהמשך עבודה משותפת של האגודות והשחקנים עם האיגוד והצוות המקצועי אני מאמין שנביא את הרוגבי בישראל למקום טוב יותר.
שלכם,

עופר פביאן

פיתוח הענף

במהלך 4 השנים האחרונות דגש מרכזי של פעילות האיגוד היתה פיתוח הענף. ועדת פיתוח בראשות גיא גורפיל פעלה לאשר טאג רוגבי בבתי ספר. ראשית, נעזרנו במאמנים שהיו בחל"ת בזמן קורונה להגדיר ולהפקיד תכנית מאושרת במשרד החינוך. רכשנו וסבסדנו ערכות טאג לבתי ספר כמו גם עשינו הכשרות מורים לחנ"ג ברוגבי. האיגוד העמיד תקציבים לסבסוד פעילות מאמנים ומדריכים של האגודות בבתי הספר. השנה, לראשונה, התכנית מאושרת במסלולי גפן שונים ועשרות אלפי שקלים מתקציבי משרד החינוך משולמים לאגודות ישירות או דרך האיגוד (בהתאם למסלול הגפן).

לאורך התקופה הפעלנו את פרוייקט הדו-קיום המחבר ילדים מבתי ספר יהודיים וערביים. התכנית פעלה בתל-אביב וממשיכה לפעול בחיפה. המימון המלא של התכנית מגיע מכספי תרומות דרך קרן אטלס.

טרם פרוץ הקורונה, קיימנו טורניר בתי ספר שנתי גדול בחודש מאי בוינגייט. המסורת נקטעה בשנים האחרונות והשנה שוב טורניר כזה מתקיים ב-30/5 בהשתתפות מאות תלמידים מעשרות בתי ספר.

הכשרות

תחום משותף לפיתוח ומקצועיות (בהמשך) הוא נושא ההכשרות. לאורך התקופה האיגוד העביר מגוון סדנאות הכשרה למדריכים, מאמנים, שופטים ועוד.

  • 20-21 18 הכשרות (מרביתן בזום).
  • 21-22 14 הכשרות (חלקן בזום).
  • 22-23 8 הכשרות לרבות סדנא עם מעל 50 משתתפים שהעביר ססיל אפריקה.

בכל שנה האיגוד פתח לפחות קורס מדריכים אחד ובכדי להקל על היעדר כוח אדם אף סבסד ב-100% את הקורס לכל החיילים בסטטוס ספורטאי מצטיין/פעיל. בפעילותו זו האיגוד העמיד לרשות האגודות ב-4 השנים האחרונות מעל 20 מדריכים מוסמכים. גם קורסי מאמנים מסובסדים על ידי האיגוד הועברו לאורך התקופה לרבות קורס הפועל בימים אלה בהובלת מיקי וייצמן והכולל, לראשונה, גם הכשרת Level 2 של איגוד הרוגבי העולמי (תעודה בינלאומית) המועברת ע"י קווין.

מקצועיות

קווין מוזיקנט משמש לאורך התקופה כולה כמנהל הטכני של האיגוד ומאמן ראשי של נבחרת הבוגרים 15. את מרבית ההדרכות הנ"ל ביצע קווין לבדו או ביחד עם אנשי מקצוע שהביא מהעולם. לאורך כל התקופה פעלו נבחרות הנוער (עד 18), נשים (שביעיות) וגברים (15 ושביעיות) כשמחזורי האימון מכסים את השנה כולה באימוני High Performance עם מיקוד לקראת קמפיין ספציפי.
    בפרט ראויים לציון:
  • עליית לדרג ב' של נבחרת הנשים.
  • סיום בראשות הבית של נבחרת הגברים 15 ועלייה למשחק הצלבה נגד צ'כיה. הפסדנו ונשארנו בדרג ג'.
  • עלייה לדרג א' של נבחרת עד 18 ושמירה לשנה נוספת על הדירוג. השנה נתמודד בדרג ב'.
לציון מיוחד ראויים השופטים שלנו שמתקדמים באירופה ושופטים בתחרויות בינלאומיות אם כי הקרדיט כולו שלהם.

ליגות

קיום ליגות סדירות היווה אתגר לא פשוט לאורך התקופה. בזמן קורונה – עם סגרים ובידוד של קבוצות שלמות (3 פעמים רעננה למשל), הליגה היתה חלקית בלבד מה שגרם להיעדר תקצוב ב-2022 (ראו להלן). לאחר התאוששות יפה, בעונת 22-23 ראינו פעילות סדירה של כלל הליגות – נשים, ילדים ונוער וגברים 15 לרבות 3 טורנירי שביעיות. לצערנו, מאורעות ה-7 באוקטובר והמלחמה קטעו את ההתאוששות והליגה בעונת 23-24 התאפיינה במיעוט שחקנים, חיבורים בין קבוצות וקושי רב בקיום משחקים. בסקר שערכנו באמצע התקופה עלה כי מעל 50% משחקנינו הבוגרים (נשים וגברים כאחד) בשמ"פ. אנו תקווה כי בסתיו 24 ניתן יהיה להתחיל עם ליגה סדירה ופעילות מלאה. ציון לשבח מגיע לליגת הנשים שלאורך כל התקופה פעלה באופן סדיר (ומסודר) ואף הגיעה לשיא של 8 קבוצות בעונת 22-23 אך לאחר עזיבת שירי שפרי נסגרה קבוצת באר-שבע (בינתיים). במהלך התקופה גם פתח עידו טומסיס מועדון חדש במסגרת אגודת בני-הרצליה והעונה (23-24) הם אף זכו באליפות לגילאי עד 14. יישר כוח.

אדמיניסטרציה וכספים

הפעולה הראשונה, עוד במסגרת האסיפה הכללית של 2020 היתה להחליף את רואה החשבון של האיגוד ולמנות את משרד BDO. במקביל גם בחנו חלופות להנהח"ש כאשר בשנתיים האחרונות אילן ליבוביץ' מרכז ביד רמה את הנושא לשביעות רצונו המלאה של עידן זילס, יו"ר ועדת כספים והנהלת האיגוד. את התקופה התחלנו עם גירעון של כ-1מש"ח הכולל מינוס בבנק, הלוואה שצריך להחזיר לוועד האולימפי וחובות לספקים. נאלצנו לפטר את עובדי האיגוד למעט צוות שלדי – מזכירה ומנהל טכני/מאמן כשבפועל אני מנהל את הפעילות השוטפת במשך שנתיים וחצי עד לייצוב המצב הכספי של האיגוד. כבר בתחילת התקופה שינה משרד הספורט את מבחני התמיכה שיישומם נמשך שנתיים והשפיע רבות על תקצוב הענף. בנוסף, בשנת 2022 החליט המשרד שלא לתקצב את ענף הרוגבי (כמעט) לאור הפעילות החלקית בלבד של הליגה בתקופת הקורונה.

כספים

להלן טבלה השוואתית של התקציבים לאורך השנים:
השנה הכנסות מש"ח הוצאות מש"ח הערות
2020 1.59 1.09
2021 2.05 1.66
2022 1.77 1.70
2023* 3.5 2.6 900אש"ח תרומה בתב"ר
2024** 4.2 4.6 הערכה לעדכון עתידי

רישום שחקנים

לאורך התקופה גם התנסנו במערכות רישום שחקנים שונות עד שהתייצבנו על מערכת ייעודית שפותחה עבורנו ומתבססת על חנות האינטרנט של האיגוד. עם מעט יותר שיתוף פעולה של מנהלי המועדונים ניתן יהיה לומר שהגענו אל המנוחה והנחלה…

מתחם וינגייט

במהלך 2023 השקענו כ-70אש"ח בשיפוץ המתקן בווינגייט לרבות איטום, צביעה ועוד. המלאכה טרם הסתיימה לאחר שביקורת מהנדס אילצה אותנו לפרק את הדק ועלינו להסדיר כיסוי לבוץ שבכניסה.

משפטי

לאיגוד יש יועצת משפטית המלווה את הפעילות ועומדת לרשותנו בכל שאלה. היועצת אף סייעה רבות בתהליכים של הקמת תל-אביב היט, הסדרת נושא המשמעת ועוד.

    לאורך התקופה, ליוו אותנו 2 תביעות משפטיות משמעותיות:
  • רענן פן המנהל הטכני והמאמן לשעבר תבע את האיגוד בסכום של כ-800אש"ח בגין עילות שונות. לאחר התנהלות משפטית בהסדר פשרה תביעתו לא התקבלה למעט סכום של כ-50אש"ח שהאיגוד מראש אישר שיש לשלם לרענן בגין העסקתו. העלות לאיגוד כללה את תשלום המגיע לו כחוק ושכ"ט עו"ד של כ-30אש"ח.
  • צחי חנניה, שחקן רעננה שנפצע לפני כ-7 שנים במשחק בגליל, תובע את האיגוד בסכום של כ-900אש"ח. התביעה תלויה ועומדת לאחר הגשת כתב הגנה. גם כאן נאלצנו "לספוג" עלות שכ"ט של כ-40אש"ח.

שונות

כבר בשלהי 2020 כשיצאה הנבחרת למחנה אימונים ב-SAS, התחלנו במקביל בפעילות מול הקהילה המקומית במסגרת FIRU – Friends of Israel Rugby Union.

בתחילת 2021 הקשרים עם הקהילה כבר הניבו תרומות של כ-100אש"ח כשהיינו הראשונים לממש את הסכמי אברהם ולשלוח את נבחרת ישראל לדובאי למחנה אימונים משותף וטורניר ידידות עם איחוד האמירויות. יצאנו לשם עם ברכה מצולמת מהנשיא וחזרנו לפגישה עם הנשיא להודות לו על התמיכה.

תל-אביב היט

בתחילת 2021 צצה ההזדמנות להיות בין המקימים של ליגת ה-Supercup האירופית החדשה. ההצעה של איגוד הרוגבי שהוכנה בשיתוף עם עדי רז וקבוצת תורמים מהעולם התקבלה מבין כ-13 הצעות מתחרות.

בתיאום עם היועצת המשפטית האיגוד חתם על הסכם הקמה עם רוגבי אירופה ו-PRP (חברת אחזקות שהוקמה לצורך העניין) הוקמה התל-אביב היט כשהאיגוד מחזיק ב-50.5% מהון המניות שלה ו-PRP ביתרה. בהתאם להסכם ההקמה האיגוד גם מחזיק ב-2 מ-5 המושבים במועצת המנהלים של ההיט.

פיט סיקל מונה למנכ"ל החברה והפעיל אותה ב-3 השנים האחרונות כשהתוצאות על הדשא טובות מאוד (חצי גמר ו-2 גמרים) אולם החיבור לרוגבי הישראלי רופף למדי. בשנה הראשונה עוד היה חיבור כששחקנים גוייסו למועדונים במסגרת דראפט ואולם מגבלות לו"ז ומלחמת 7 באוקטובר מנעו זאת בהמשך.

תכנית 10 השנים

ההצלחה של ההיט הביאה את הקהילה להאמין שאפשר לשבור את תקרת הזכוכית של הרוגבי הישראלי ותורמים משמעותיים התייצבו מאחורי התוכנית. בסוף 2023 גויס סך של 500K$ לצורך קיום ליגה אזורית שפעלה בחודשים אפריל-מאי. במסגרת הליגה, שחקני הסגל הרחב של נבחרת ישראל שיחקו ביחד עם שחקנים מקצוענים של ההיט שקשרו את עתידם עם הרוגבי הישראלי ובהשתתפות 2 קבוצות זרות ברמה גבוהה – איי מטאי הפיג'יאנית וקב' ארמיה מגיאורגיה. יש עוד אתגרים רבים בפני התוכנית ועבודה רבה לפנינו אבל בשיתוף פעולה וגיבוי של התורמים הזרים נוכל להעלות את הרמה של הרוגבי בישראל, להעמיד שחקנים נוספים לרשות הקבוצות ולסייע יותר באימון ילדים ונוער.
UAE-IL teams s

המכבייה ה-21

ביולי 2022 התקיימה המכבייה בווינגייט והרוגבי, כדרכו, כיכב. התחרות כללה טורניר שביעיות, 5 קבוצות רוגבי 15 ולראשונה – תחרות שביעיות נשים. עידו טומסיס ניהל את הצוות ביד רמה והבירה זרמה כמים…

בה"ד 8

בשנת 2022 הגיע האיגוד עם בה"ד 8 ומיטב להסדר לפיו ספורטאי האיגוד ישובצו כולם לבה"ד 8 וישרתו שם כמדריכי ספורט. הסדר זה הפועל גם בימים אלה מאפשר לאמן את החיילים כקבוצה באימוני כושר ועוד וגם זכה להערכה רבה מצד הספורטאים שמשרתים ביחד עם חבריהם ועוסקים בספורט.

משמעת

לאורך התקופה גם נדרשנו לבחינה מעמיקה של כלל נושא המשמעת באיגוד. בתהליך ארוך של כשנתיים, לבסוף אימצה הנהלת האיגוד את רגולציה 17 של רוגבי עולמי ובכך יישרנו קו עם איגודים מובילים בעולם.

בהובלת ארי לוויט, העוסקים בנושא עברו הכשרות והסמכות כנדרש וכיום הטיפול בכל נושא המשמעת נעשה באופן שקוף וברור בהתאם לדרישת החוק.

גיוס מנכ"לית חדשה – בוני מנור-גוטפריד

באוקטובר 2022, עם התייצבות המצב הכלכלי וסגירת הגירעון, החליטה הנהלה האיגוד על גיוס מנכ"ל לאיגוד. הוקמה ועדת איתור, נסרקו קורות חיים, המועמדים עברו ראיונות אישיים ולבסוף ההנהלה החליטה על גיוסה של בוני לתפקיד המנכ"ל.

כבר במהלך 2023 זכינו לראות את פירות עבודתה כאשר בוני דואגת לניהול השוטף של פעילויות האיגוד ובמקביל פועלת לגיוס משאבים נוספים לפיתוח נוער, הכשרות מאמנים ועוד. את תוצאות עבודתה אפשר לראות בפרט בתהליכי פיתוח נוער דרך טאג בבתי ספר עם חיבור הענף למסלולי גפן ולתקציבי משרד החינוך ומענה על קולות קוראים שונים בנושא פיתוח מאמנים ונוער.

תשלומי דמי חבר

לאור השינויים הגדולים שנעשו במבחני התמיכה לפיהם מרבית קבוצות הרוגבי (לרבות כל קבוצות הנשים) אינם זכאים לתקצוב מדינה, הציעה הנהלת האיגוד מודל חדש של תשלום יחסי באחוזים מהתמיכה לעומת תשלום קבוע שהיה נהוג עד לאותו יום. הדבר עורר התנגדות גדולה בקרב האגודות ולמעשה טרם סוכם כשבפועל האגודות אינן משלמות דמי רישום קבוצות כבר שנתיים.

אחת המשימות הראשונות של ההנהלה החדשה תהיה להקים ועדה משותפת עם מנהלי מועדונים לבחינה וסיכום של כל נושא תשלומי דמי חבר לאיגוד.