קווין מוסיקנט – תקוות ל 2031

קווין מוסיקנט, מאמן נבחרת ישראל, על שני גביעי עולם. זה בצרפת עכשיו וזה שחולמים להגיע אליו ב-2031. הריאיון נערך לפני מלחמת "חרבות ברזל".

מאת: רונן דורפן

השיחה עם קווין מוסיקנט, מאמן נבחרת הרוגבי של ישראל והמנהל הטכני של רוגבי ישראל,  נערכה יממה לפני אירועי הדמים בדרום הארץ. היא עוסקת בגביע העולם בצרפת ובפעילות הקרובה של נבחרת ישראל.

המציאות האופטימיות של חודש חגיגי לרוגבי התהפכה לחלוטין. אנחנו שולחים את תנחומנו למשפחות הנרצחים, איחולי החלמה לפצועים וגם תפילה לשלום כוחות הבטחון – בהם משרתים רבים מקהילת הרוגבי בישראל.

קווין שלום, מה ההתרשמות שלך מגביע העולם עד עכשיו –  בשלב הזה בגביעי עולם לרוב יש לנו כבר  פייבוריטית – והפעם זה שונה?

״כן. זה גביע עולמי יוצא דופן, כי למעשה שלוש-ארבע הנבחרות הטובות בעולם בצד אחד של ההגרלה, והמשחקים ביניהן בשלב הזה לא היו בעלי משמעות מעשית גדולה מדי. צרפת נראתה במחזור הפתיחה חזקה מניו זילנד אבל דברים השתנו מאז. האלופה תבוא מהרביעיה הזו ובעוד שבועיים שתיים מהן כבר לא יהיו איתנו.

בצד השני של ההגרלה פיג׳י נראית הפתעה, אבל צריך לציין שלקראת גביע העולם הם ניצחו את אנגליה. אנגליה השתפרה אבל ווילס שהרבה הספידו אותה פתאום נראית מצויין״

ומבחינה טקטית – במאקרו. אנחנו רואים בין אליפויות העולם את הסופר-רוגבי של חצי הכדור הדרומי – רוגבי ריצה מרהיב עם המון טרייז. לעומת זאת בצד הצפוני של כדור הארץ יותר משחק עמדתי-כוחני – לאיזה כוון המשחק הולך?

שאלה אולי קצת גדולה עלי – לחזות את הכוון שהרוגבי הולך אליו. אבל הנה משהו שאולי אוהד רגיל לא שם לב אליו. אנחנו מכירים את שיטת הניקוד – 5 + 2 לטריי,או 3 לשער שדה. אבל כמות הנקודות שמובקעות בזמן שיש שחקן מורחק בצהוב או אדום הן  12 עד 15 נקודות במשחק. אז מעבר לסגנון הכללי – אינטיליגנציית משחק ומשמעת הופכים למאד קריטיים. אנחנו רואים את אירלנד כמעט לא מבצעת עבירות. זה קריטי. אתה מאבד 50 מטרים בכל עבירה – לעומת 5 בלבד בליינאאוט. זה המון. זו נקודה שדרום אפריקה תצטרך למשל להשתפר בה אם היא רוצה להצליח.”

מישראל שרוצה אולי לחלום על השתתפות – נקודת הייחוס הן המעפילות הזוטרות דרך אירופה – שעל הכרטיס שלהן אנחנו מתמודדים – רומניה, פורטוגל, גאורגיה. אולי גם אורוגוואי וצ׳ילה. ההתקדמות שלהן נותנת תקווה או רק מרחיקה אותנו?

״יש לנו נסיון עם כמה מהן בטורניר הסופר-קאפ דרך התל אביב היט. פגשנו את רומניה, פורטוגל, גיאורגיה וגם ספרד – שהעפילה לגביע העולמי אבל הורחקה בגלל רישום לא קביל של שחקנים. השגנו ניצחון כפול על רומניה, ניצחון ותיקו עם גאורגיה וניצחון על פורטוגל בחצי הגמר. נכון, רק חלק מהשחקנים שלנו ישראלים אבל הקבוצה הגאורגית היא כמעט כל הנבחרת הלאומית שלהם. הקבוצה הפורטוגלית היא הבסיס לנבחרת שלהם״.

מה עושות המדינות שמתקדמות – כמו אורווגאי וצ׳ילה?

״זה פשוט מאד – משחקים. הנבחרות בדרום אמריקה למשל משחקות לעתים הרבה יותר קרובות. צריך גם לראות את תרבות הספורט הכללית במדינה. אתה רואה את זה באורוגוואי, כמובן שהם מצליחים בצורה נדירה בכדורגל וזכו בגביע עולמי – אז כשהם לוקחים על עצמם רוגבי אפשר לראות את זה.״

אז תשכנע אותי שיש לנו סיכוי ל-2031

״התכנית היא כפולה. לפתח את השחקן הישראלי המקומי בהצבה שלהם בחוץ לארץ לפני שהגעתי ישראלים שיחקו בחוץ לארץ אם הם גרו שם. היום באמצעות קשרים 11 שחקנים משחקים בחוץ לארץ באופן קבוע ברמה טובה. יש לנו שחקנים שיוצאים לחצי שנה לאקדמיה בסטלנבוש (דרום אפריקה ר.ד).

שנית יש לנו כאמור את התל אביב היט בסופרקאפ. זה מביא שחקנים מחוץ לארץ. שחקנים מקצוענים מגיעים לשחק בישראל. חלקם עם חוזה. חלקם משחקים במועדונים בנסיון להתקבל בקבוצה ומשחקים בליגה הישראלית. אני יודע שזה נראה חלום קצת רחוק – אבל האמת היא שבשנה שעברה הבאנו שבעה  שחקנים זרים לשחק בליגה. אם נמשיך להצליח בסופר-קאפ נביא יותר שחקנים שישחקו בארץ בנסיון להתקבל לקבוצה- ועם השנים יהיה לנו מאגר של כ-15 שחקנים לצרף לנבחרות הלאומית, בצד כמות זהה של ישראלים שנפתח.

אבל שחקנים צריכים להיות מקצוענים. אומרים שחלק מהפורטוגלים חובבים אבל זה לא נכון. אין קבוצה לא מקצוענית בגביע העולם הזה. צריך לנוע לשם – ואנחנו נעים לכוון הנכון״

קפריסין ומלטה בחודש הקרוב. כמה הן חזקות? האם הן מבוססות בריטים? למה אנחנו מצפים?

״רוב השחקנים שלהם אכן בריטים במוצאם. את מלטה מעולם לא ניצחנו וזו נבחרת שהייתה פעם בין 35 הטובות בעולם. אנחנו שבע שנים בבית הזה, שנה שעברה סוף סוף זכינו בו בגלל העדרות של מלטה, אבל התקשנו מאד מול נבחרת צ׳כיה בפלייאוף. צ׳כיה טובה, יש לה אקדמיה וליגה חצי מקצוענית. אבל אנחנו חייבים להגיע לרמה הזו כדי לעלות דרג. ומשם אפשר לראות את הדרג הבא שהוא מאבק על כרטיס לגביע העולמי״

מה הסגנון שלנו כרגע?

״יש לנו pack  (קו קדמי) בכלל לא רע. אנחנו רואים כמה זה חשוב כרגע. והחדשות הטובות שהקו הקדמי והנבחרת כולה  צעירים. הגיל הממוצע הוא 24 שאלו חדשות מצויינות.

אני רואה קבוצה מאד נלהבת. לצערי מבצעת יותר מדי עבירות – כנראה שאני קשור לזה וצריך לעבוד על זה. אבל אני חושב שיש לנו סגנון מלהיב. אנחנו מנסים לשחק רוגבי מנצח – כלומא יותא יעיל וממושמע.״

טוב, קצת הדרכה רוחנית. אתה דרום אפריקאי, אני דרום אפריקאי במוצאי, אנחנו תומכי הספרינגבוקס – אבל קשה להיות נגד פיגי׳?

״זו הרגשה שאנחנו מכירים. יש לנו נאמנות לארץ המוצא אבל אנחנו לומדים לאהוב את האנדרדוג, ותחשוב על המצב שלי: אני מאמן שחקנים ממדינות שונות ולומד לאהוב את המדינות שלהם והתרבות שלהם. כל הגביע העולמי הזה אני מוצא את עצמי בעד שתי הקבוצות…. נשאר לקוות שמי שתיקח את הגביע תהיה שגריר טוב של המשחק ותיתן תקווה. המצב הישן של 2-3 מעצמות היה לא טוב. אני חושב שהרחבת גביע העולם ל-24 קבוצות היא דבר מצויין. והניצחון של פיג׳י על אוסטרליה מראה שלעוד המון מדינות יש מקום ברוגבי״.

(התמונות מדף הפייסבוק של קווין מוסיקנט)